Red. Jes Gerlach, Psykiatrifondens Forlag, 2006

Bogen er et større værk, skrevet af specialister på mange områder. Den er omhyggeligt skrevet og opdelt på områder som kan interessere den deprimerede og fagfolk som har med behandling at gøre. Rigtig mange emner dækkes ind af bogen, og den kan være opslagsværk hvis man ønsker oplysning om enkeltemner. Det er nok den største bog om emnet der er kommet, ode den vil sikkert blive væsentlig for mange. Søger man oplysning om depression kan dette sikkert være et godt grundlag.

af Per Bondesen

For nylig udkom en interessant bog om depression. Den hedder Helvedes Malstrøm med undertitlen ”Et atlas om depression”, skrevet af Andrew Solomon. Over 12 kapitler dækkes væsentlige sider af emnet. Som tilstandens behandling, oprindelse og situation samt et blik på fremtiden.

Det er ikke nogen almindelig bog om psykiatri: Forfatteren bygger på sin egen erfaring og en række interviews. Bogen kan faktisk læses som en roman, så alsidigt og bredt dækkende kommer man ind på emnet. Bogen har også en anden titel "the noonday demon" (Djævelskab ved dagslys) og det viser bogens ærinde: at beskrive situationen som den kan erfares. Der er en lang række forklaringer som føjes til undervejs. Men holdningen er at depression er en tilstand der kan behandles, forklaringerne kan ofte oplyses og lette situationen. Tilstanden depression kan behandles medens årsager og baggrund ofte kan være meget vanskelige at forklare.

Lad os tage et stykke fra bogen:
Depression har altid været at finde alle steder – af biokemiske og sociale grunde og under forskellige navne og i forskellig forklædning. Denne bog forsøger at indkredse depression ud fra såvel et tidsmæssigt som et geografisk perspektiv. Hvis det af og til virker som om depression er den moderne, vestlige middelklasses private lidelse, er det, fordi det er i vores samfund, at vi pludselig og i stadig større omfang har fået mulighed for at erkende depression, at navngive den, behandle den og acceptere den – ikke fordi vi har særlig adkomst til selve lidelsen. Ingen bog kan nå hele vejen rundt om menneskelig lidelse, men jeg håber, at jeg ved at antyde omfanget af den kan være med til at hjælpe nogle af de mænd og kvinder, der lider af depression. Vi kan aldrig udrydde al ulykke, og at lindre depression giver ingen garanti for lykke, men jeg håber at den viden, der er indeholdt i denne bog, kan være med til at mindske noget af smerten, i hvert fald for nogle mennesker.

Solomon kalder selve depressionen for Sammenbruddet, tidspunktet når de depressive symptomer tager magten og man bliver overvældet. I bogen nævnes i samtalerne adskillige eksempler på hvordan det gik til, men mange har fælles træk.

Forfatteren går meget ind for behandling undervejs til at lindre symptomer. Det er som om han mener at tiden også skal tages i betragtning. Den tid der bruges på forløbet skal være så kort som mulig. På behandlingssiden mener han at de to sider, psykoterapi og medicinsk behandling bør føres sammen. Der findes mange former for psykoterapi og forfatteren ser ikke ud til at foretrække den ene for den anden. ECT behandles og omtales, og der nævnes nogle samtaler. På den anden side findes metoder som kan være virksomme: fysiske metoder, kost og motion samt alternativ medicin.

Bogen igennem fatter man interesse for denne blanding af betragtninger, omtaler og brudstykker af de mange samtaler der har været ført.

Solomon fortæller et sted om et afrikansk ritual mod psykisk sygdom som han ville studere, men som han kom til at tage del i. På samme levende måde fortæller han om et besøg på Grønland. Han ville studere vinterdepression, og hvor kunne man gøre det bedre end et sted hvor solen er væk en stor del af året.

Her kunne man så spørge hvem der får depression; dobbelt så mange kvinder som mænd er bare et eksempel. Der er særdeles mange årsager og der er ikke nogen direkte vej til bedring.

Misbrugsproblemer er også en væsentlig faktor når vi taler om depression. Misbrug kan skabe depression og de deprimerede kan blive misbrugere. Forfatteren nævner en lang række overvejelser om misbrug.

Et af de mest tragiske udfald af depression er selvmord. Selvmord er hyppigt i depression og sammenhængen kan være vanskelig at klarlægge.

Sociale årsager kan også være medvirkende til depression. Manglende midler kan være årsag til depression og depression kan være skævt fordelt socialt set og evnen til at komme sig kan være vanskelig.

Det kunne hænge sammen med opfattelsen af depression. Den offentlige politik om behandling af depressioner afgør i mange tilfælde hvad der kan gøres ved det og den skifter, skal det være i hjemmet, på institution, ude i samfundet? Generelt er der muligheder for behandling. Ved hjælp af eksempler viser Solomon at der afgjort er problemer ved enkelttilfælde.

Når det gælder årsagen tli depression får vi også en grundig beskrivelse. Først en historisk orienteret om hvordan depression gennem tiderne er blevet opfattet forskelligt, og siden en omtale af den biologiske hvor der også er forskellige tegn på at en depression optræder og følelser og stemninger skifter.

Målet med behandlingen må være at genoprette livsbalancen og her betoner Solomon at det er vigtigt med håb. Den kan bekæmpes og mange problemer kan løses. Svær depression er alt for streng en læremester. Men efter helbredelse kan der optræde en klarhed som kan lære de pågældende noget.

Det modsatte af depression, men vitalitet, at llivet lever og at man lever med i det.

Generelt må man sige at vi her får et billede af depression, gennem eksempler og ræsonnementer, om lidelser og plager men med er vist lys på fremtiden, at der er mange muligheder for de som rammes. Gennemgangen af af depressionen som sådan, historie, udbredelse og beskaffenhed virker overbevisende. Det er afgjort en bog der vil kunne bruges til yderligere debat.