SommerlejrÅrets TEMA var Sundhed, Humor og Helbred. Lørdag den 25. juli mødtes en hel del af os på Vejle banegård, hvor mange mødte frem i LAP T-shirt, så det var nemt at fi nde hinanden. Mange gensyns-knus var der også. Derefter kørte vi i den lejede bus til Juelsminde. Søndag var der mange, der deltog i udfl ugten til Glud museum, som er et frilandsmuseum med arbejdende værksteder. Det var en rigtig hyggelig tur og vejret var perfekt.

Mandag gik turen til Hjarnø, hvor præsten og hans søn gav os en rundtur på øen i deres traktorvogne. Derefter var der mulighed for en tur i en kajak. Kun Lydia turde prøve, mens vi andre så på. Om aftenen ankom ”De Splittergale”, Jacob, Mathilde, Jonna, Silke og Rasmus. De fortalte om deres workshop og viste film, fra en af deres mange ture.

Tirsdag morgen startede ”De Splittergale” op med sjov morgenmotion, derefter gik de i gang med sang, gøgl og hvad de ellers sammen kunne fi nde på af sjove ideer. Jonna gik i gang med at inspirere deltagerne til at lave musikinstrumenter, en bas af en stor balje, male fl asker til rasler og Thomas gik i gang med projekt RUMSTERSTANG.

Nogle deltagere tog en hyggelig snak nede i gården, hvor de jo havde sang og musik fra dem, der deltog i workshoppen. Andre tog en cykeltur, et hvil eller hvad de nu havde lyst til. Nogle valgte at tage imod tilbuddet om at være model til at få farvet bryn og vipper, da vi havde besøg af Ann Katrine, som er frisørelev. Om aftenen havde vi en rigtig hyggelig gårdsangeraften, med folkedanse o.l. og der var også god ild i kobberbålfadet. Onsdag fi k vi besøg af journalisten Martin og en fotograf fra Horsens Folkeblad, Juelsminde. Martin lavede interview af fl ere af os, for at skrive en historie om, at vi 55 deltagere af nuværende eller tidligere psykiatribrugere, sammen kan lave en sommerlejr.

Der hvor vi ikke havde personale på, hjalp vi i stedet hinanden så godt vi kunne; mange havde det rigtig godt og mange ressourcer. Til frokost fi k vi besøg af Karen J. Klint, socialdemokratisk folketingsmedlem. Hun har nok læst om årets tema, for hun havde en stor kurv med frugt med til os samt kryds og tværs blade.

Lige efter frokost havde vi en god times snak med Karen J. Klint, som er meget interesseret i at støtte psykiatrien. Derefter så hun hele generalprøven fra ”DE LAPPERGALE”, hvor hun fi k sig nogle gode grin. Jeg tror Karen Klint fi k et godt indtryk af, hvor fi nt vi kunne rumme hinanden på sommerlejren. Om eftermiddagen var der travlhed i hele huset, fordi vi skulle have fest om aftenen. Der skulle fl yttes borde rundt, dækkes festbord og laves fl otte servietter og blomster. Andre skulle hente drikkevarer og sidst, men ikke mindst, arbejdede de på højtryk i køkkenet med at lave festmenuen, som bestod af laks til forret, oksesteg som hovedret og desserten var chokolademousse.

Musik gruppen ”Professorerne” ankom og var med under middagen, hvor Lydia, Hanne og Torben underholdt med deres show. Lydia skød rundt med sin ”farlige pistol” mens Hanne dansede mavedans til Torbens båndoptagelse. Derefter optrådte ”DE LAPPERGALE” med deres forrygende show og det var en stor oplevelse at se. Det var rigtig sjovt, og de var bare blevet så dygtige på kun to dage. Kl. 20 gik musikerne på; Karl Bille (kendt fra bl.a. Anja og Victor fi lmene), Jeppe Nørgaard og Malene Bech. Vi lavede sammen nogle forskellige gamle danse.

Så var det rygetid og kun musikerne var i danselokalet og hvad så? Heldigvis var de fl ytbare og gik med ned i gården, hvor der også var ild i kobber bålfadet. Jacob spillede med på sin guitar, Jacob H. spillede harmonika, Silke på savblad og Paul sang en enkelt sang, så det blev en rigtig god aften.

Torsdag var mange vist lidt trætte - også køkkenholdet - så det var rigtig godt at nogle af deltagerne gerne ville tage en tørn i det store køkken. Marit, massøren kom igen i år - det er fjerde år hun er med. Rigtig mange var glade for at se hende igen, og hun gik i gang med ca. ½ times massage til dem, hun kunne nå. Eftermiddagen stod på sejltur med båden Tenna. Problemet var bare, at der var skybrud og alle færger var afl yst, så deltagerne måtte bruge deres kreative tankegang. Hvad de så skulle bruge eftermiddagen til? Nogle tog en oplevelsesrig tur ned i Juelsminde by, hvor de hjalp med at gribe plastikstolene, der kom fl yvende hen ad gaden - Juelsminde havde vist aldrig oplevet noget sådan før - andre gik en tur ned til stranden.

Efter aftensmaden havde vi evaluering med Steen Moestrup fra Landsledelsen. Det var en utrolig positiv evaluering, der kom også forslag til næste års sommerlejr - om det kunne blive på en ø, og at en gåtur også kunne være morgenmotion og meget andet. Fredag morgen var tilbuddet morgenmotion ved massøren Marit, som havde taget nogle massagebolde med. Efter frokost kom Karl Bach på besøg. Han fortalte os om sit arbejde som udviklingskonsulent i LAP og også om WNUSP - Verdenskongressen, som fandt sted i Uganda i marts i år. Nogle hentede avisen nede i Juelsminde, hvor Martins historie samt to gode fotos var med. Torben havde af de ca. 400 billeder lavet et dias-show på computer, han havde taget i ugens løb. Ros til køkkenholdet for spændende, velsmagende og sund mad og så lige deres hjemmebag, uhm!

Lørdag morgen smurte vi madpakke til hjemrejsen, pakkede og bussen ankom kl. 12. Mange tak til alle for en fantastisk god sommerlejr 2009.