En bog om for lavt stofskifte, skrevet af Helle Sydendal

ForsideDenne bog fortæller om en meget overset sygdom, nemlig lavt stofskifte, som lægerne hidtil kun har ment skulle behandles med Eltroxin eller Euthyrox, begge syntetisk T4 hormon. Da rigtigt mange patienter ikke har gavn af disse produkter (inklusive mig selv) har forfatteren, som selv har været syg, lavet dybdegående undersøgelser og skrevet denne bog. Dette er resulteret i, at endokrinologer i Danmark nu må se i øjnene, at der skal mere end T4 til for at få et godt liv med sygdommen, som desværre er kronisk. De færreste er ikke klar over, at hvis stofskiftet (skjoldbruskkirtlen) ikke virker korrekt, er der ingen celler i kroppen, der fungerer, som de skal. Tankevækkende!

De sidste tre måneder har medierne skrevet og vist en del i TV om dette store problem, som Helle Sydendal har bragt på bane. Grunden til, at jeg anmelder denne bog her i LAP-bladet, er, at mange psykiatribrugere der har modtaget behandling med Litium igennem en årrække, har fået lavt stofskifte som en ubehagelig og livstruende bivirkning i behandlingen af den bipolare affektive lidelse. Selv fik jeg efter 16 år på Litium lavt stofskifte i 1998, men jeg ved sygdommen var begyndt en del år, før den blev så alvorlig, at jeg søgte læge – da kunne jeg dårligt slæbe mig af sted på grund af væskeophobning, depression og træthed.

Behandling med naturligt skjoldbruskhormon tillades sjældent her i Danmark. Det naturlige hormon produceres endda i Danmark og eksporteres eksempelvis til Sverige og Tyskland. Altså - i Danmark produceres det fra svin via dyrets skjoldbruskkirtel til fremstilling af en pille. Det groteske er, at det er utroligt svært at få læger/endokrinologer til at udskrive dette naturlige hormon til danskerne. Så i årevis har det været syntetisk standardmedicin som Eltroxin og Euthyrox, som skrives ud. Efter bogen er udkommet, og der har været en del mediedækning, sker der pludselig en masse gode tiltag. Facebook har 4-5 sider vedr. stofskifte, hvor folk deler viden og oplevelser om sygdom og behandling.

Det var her, jeg startede min vandring for 4 måneder siden i kampen for også at få et bedre liv; for jeg er blevet meget dårligere de sidste par år trods medicin; nu ved jeg hvorfor, efter at have læst Helle Sydendals bog. Jeg skal snart i behandling på Herlev Endokrinologisk Afd. Jeg kommer med Helle Sydendals bog i hånden, og jeg går ikke derfra uden recept på kombinationsbehandling T3 og T4.

Denne bog bør læses af alle med lavt stofskifte samt professionelle – den giver mig håb om, at lægerne og Sundhedsstyrelsen vil komme videre i deres konservative tilgang til behandling af sygdommen.

Få livet tilbage – en bog om lavt stofskifte
Forfatter: Helle Sydendal