BogJeg har valgt at gøre opmærksom på ovennævnte nye e-bog her i LAP-bladet, da det er min erfaring, at en del af vore medlemmer slås med omtalte problemstilling.

Håndbogen giver et fint overblik over, hvor man kan gå hen, hvis man oplever, at man har brug for behandling eller hjælp på baggrund af sine seksuelle krænkelser i barndommen. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at der er tale om krænkelser der har fundet sted inden man er fyldt 18 år. Bogen beskæftiger sig både med sagsbehandlerens og lægens rolle; samt med hvilke muligheder der er for at få offentlig støtte til psykologbehandling. Hvad angår psykologbehandling henviser bogen også til en særdeles god hjemmeside, hvor man kan gå ind og finde ud af, hvilke psykologer der er i ens nærområde med speciale i incest, herunder også om det er en psykolog, man kan få sygesikringstilskud til.

Hvis man vælger at læse håndbogen igennem først, kan man også få gode råd om, hvad behandlingen vil komme til at koste, således at man ikke ender i en håbløs gældssituation. Bogen omtaler alle de centre, der i dag findes i Danmark og herunder, hvad disse centre kan tilbyde, og hvad det evt. koster. Det eneste som jeg savner, er en oplysning om, hvornår man kan henvende sig anonymt.

Muligheden for at gøre brug af VISO omtales også, men jeg synes, at det er for dårligt beskrevet, hvad VISO er og kan bruges til, og om det er noget, man som bruger selv skal betale for. Så der bliver man simpelthen nødsaget til at kontakte VISO for nærmere information, hvis det har ens interesse. Alt i alt dog en god opslagsbog, som man hurtigt kan læse igennem og få de væsentligste oplysninger omkring, hvilke muligheder man har for behandling og hjælp.

NB: VISO (Den Nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation)

UDSATTE 06/07 2010
Forfatter Flemming H. Pedersen