Daniel Freeman og Jason Freeman
Frygt i det 21. århundrede
Forlaget Struktur 2013
ISBN 978-87-87722-14-8

En lille men fyldig bog om frygt, dens væsen og udtryk. Kan også kaldes den almene paranoia.

Det er spændende at se, hvordan forfatterne påviser den ofte forekommende manglende logik eller relevans i frygt. Hvordan frygt (ofte) via mediernes dyrken af dramaet udvikler sig til fælles paranoia.

De viser det med meget enkle og jordnære eksempler, f.eks. hvad er farligst (i England) at køre med undergrundstog eller på de vigtigste motorveje ind til London? De adspurgte mente for de flestes vedkommende, at undergrundstog var farligst, selv om der var meget støre antal, der dræbtes i motorvejstrafikken. Det, bogen kan bruges til af læseren, kan være et eftersyn af samfundsfrygten.

Hvor relevant er det at frygte de ting medierne puster op som farer, på en så paranoid måde, at de skaber grobund for massepsykoser. Og det er lige dér bogen bliver vigtig: den har bevidst holdt den egentlige diagnosticerede paranoide psykose udenfor de registranter, der anvendes. Målet er mere at afdække de mekanismer, der styrer den ”lille dagligdags paranoia” for at vise, at hvis man ikke er opmærksom på den, så ender man relativt let som offer for alverdens konspirationsteorier. Og det er faktisk farligere for samfundene, end de reelle fysisk forekommende farer, fordi de kan skabe grobund for indsnævring, både af personens eget valgte råderum og for den i samfundet forekommende rummelighed.

En ting der også er vigtig er, at bogen viser at frygt på det lille plan er alle menneskers ejendom, den er ikke speciel for psykiatribrugere. ”Er min frygt realistisk begrundet?” Det er vel det spørgsmål, bogen foreslår dig at stille dig selv.