Med virkning fra 1. januar 2011 er der kommet et nyt patientklagesystem. Det er sket ved en ændring af loven om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, samt en række andre love. Ændringerne er vedtaget med samtlige partiers stemmer i Folketinget og er ret omfattende, men især visse punkter er værd at hæfte sig ved.

Reformen har været længe undervejs og betyder en udvidet og mere enkel klageadgang, hvis man er utilfreds med sin behandling eller ønsker erstatning. En række myndigheder og instanser er nu samlet i Patientombuddet, der er en ny uvildig statslig institution. Som hovedregel er det fremover det sted, hvor man skal henvende sig. Her vil man sørge for, at henvendelserne sendes til den rette myndighed. Der er også en ambition om, at sagsbehandlingen bliver hurtigere – i det mindste på længere sigt.

Der kan som hidtil klages over bestemte sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed, f.eks. forkerte diagnoser eller forkert medicinudskrivning. Dette vil fremover blive behandler i et patientklagesystemsærligt Disciplinærnævn, med ligelig repræsentation af patientrepræsentanter og sundhedsfagligt uddannede.
Som noget nyt kan der nu også klages over forløb og systemfejl, der ikke nødvendigvis knytter sig til en enkelt sundhedsperson. Tilsvarende ved manglende efterlevelse af en række patientrettigheder, f.eks. frit valg. Her bliver afgørelserne truffet af Patientombuddet, der vil tage stilling til, om forløbet har været kritisabelt. Nyt er også, at der bliver mulighed for en ind-ledende dialog med den pågældende region, inden der oprettes en klagesag. Der er så mulighed for, at sagen eventuelt kan sluttes med en undskyldning eller afklaring af misforståelser, inden en egentlig sagsbehandling går i gang.

Den generelle klagefrist til patientombuddet er 2 år efter, man fik kendskab til – eller burde have fået mistanke om, at der var foretaget en forkert behandling - eller 5 år efter hændelsen har fundet sted.

For psykiatribrugerne specielt sker der også ændringer. Klager over de lokale psykiatriske patientklagenævns afgørelser i tvangssager skal fremover gå til Patientombuddet, hvor de normalt afgøres af et nyoprettet Psykiatrisk Ankenævn.

Klagefristen er her 3 måneder - hvorimod der fortsat ikke er nogen klagefrist for indgivelse af klager til de lokale psykiatriske patientklagenævn.
Krav om erstatning i forbindelse med behandlingen kan nu også indgives til Patientombuddet.

For psykiatribrugerne er det dog fortsat sådan, at erstatningskrav for uberettiget tvang eller frihedsberøvelse skal rettes til sygehuset/regionen eller rejses ved domstolene. Dette kan f.eks. ske i tilknytning til en eventuel domstolsprøvelse af tvangssagen.

Der er som nævnt tale om en ganske omfattende reform og medlemmer, der har behov for yderligere vejledning i forbindelse med deres sag, er som altid meget velkomne til at rette henvendelse til LAPs juridiske rådgivning.