Lidt om Pressalit
Pressalit er en førende producent af toiletsæder og hjælpemidler til handicaptoiletter samt af dele til særligt handicapvenlige køkkener. LAP Midtjylland havde inviteret sig selv til møde med Pressalits afdelingschef Allan Bruun for bl.a. at høre nærmere om virksomhedens særlige fokus på ansættelse af psykisk sårbare. Sidst på mødet deltog også direktør Dan Boyter.
Allan lagde ud med kort at beskrive Pres- salit. Han ridsede kort fabrikkens historie op, nævnte deres grundidéer om vækst, overskud og ikke mindst deres grundige personalepleje. Derudover berørte han Pressalits fokus på design og sponsorater til sportsklubber med almindeligt fungerende udøvere (bl.a. fodboldklubben AGF) og specielt sponsorater til handicapeliteud- øvere. Det var tydeligt, at Pressalit længe har arbejdet på at skabe sig et brand i kraft af netop design og deres sigte mod social ansvarlighed.
Allan kunne om sin egen baggrund fortælle, at han oprindeligt er uddannet smed, senere pædagog med erfaring fra socialpsykiatrien, og nu altså ansat som personalekonsulent, med ledelsessparring, kontakt til andre virksomhedspartnere med særligt fokus på social ansvarlighed og intern uddannelse af ”situationsbestemt ledelse” (SL). Idéen med SL er samtalen om opgaverne med den enkelte medarbejder som omdrejningspunktet i kontakten med medarbejderen, her skal den enkelte leder være meget opmærksom på hvilken lederadfærd, der egner sig i netop den konkrete arbejdssituation sammen med medarbejderen. Allan arbejder desuden med tværgående lederuddannelse.
Facility Services – en serviceafdeling
Herefter kom han ind på sin egen afdeling med ti medarbejdere ud af i alt tyve ansat på særlige vilkår. Afdelingen, der er en serviceafdeling, kaldes Facility Services. Den består af såkaldt insourcede, dvs. internt rekrutterede medarbejdere, der alle er ansat i enten fleks- eller skånejob. Man har valgt ikke at outsource dette arbejde, men derimod at ansætte medarbejdere internt i virksomheden til at løse opgaverne. Ud over skåne- og fleksjobberne, har Pressalit også ungdomsuddannelseselever som led i disses egen uddannelse. Opgaverne i afdelingen består af næsten alle slags servicefunktioner i virksomheden: Rengøring i administrationen, bygningsvedligeholdelse, anretning af mødeforplejning, samt køkken- og kantineopgaver. Medarbejderne i Facility Services arbejder i forskellige af Pressalits lokale bygninger og udgør 7-8 % af den samlede gruppe af Pressalits ansatte i Ry. I forbindelse med Facility Services forklarede Allan, at medarbejdernes primære fælles planlægningsredskab består af en tavle, hvor den enkelte medarbejder placerer sine egne magneter ud for opgaver og tidspunkter på dagen. Når den pågældende har udført sin opgave, tages magneten af tavlen, så når tavlen er ryddet, er arbejdsdagen slut. På denne måde har kollegerne mulighed for at opdage og hjælpe til, hvis der er magneter, der hænger længere tid, end opgaven er sat til, f.eks. hvis en medarbejder har svært ved at overkomme sin opgave den dag. Dette udgør en overskuelig måde for den enkelte at følge udviklingen i den daglige arbejdsrutine på og samtidig en mulighed for at støtte op, når der opstår behov. Tavlen er med til at give afdelingens medarbejdere følelsen af, at man kommer igennem dagen med fælles hjælp.
Faste opfølgningssamtaler
Et vigtigt grundelement i personaleplejen er de månedlige opfølgningssamtaler, som hver leder har med hver af sine ansatte. Dette overholdes skematisk, men dog ikke strammere end at varigheden af møderne afhænger af, i hvor stor udstrækning der er problemer enten fagligt eller socialt på arbejdspladsen eller evt. privat. I Pressalit lægger de op til videst mulig ærlighed hos den enkelte, dette gælder altså også på det private område, for så vidt de private spørgsmål har betydning for arbejde og ansættelse i virksomheden. Denne kontakt bidrager til en lidt større fortrolighed på arbejdspladsen, og kontaktmodellen bruges lige så meget hos de ordinært ansatte som hos ansatte på særlige vilkår.
Syn på tabuisering, muligheder og problemstilling ved sygdom
Der udspandt sig også en kort snak med Allan om tabuiseringen af psykisk sårbare, samt deres muligheder og begrænsninger i det daglige på arbejdspladser og lignende. Allan nævnte selv spørgsmålet med, hvornår en sygdoms- eller personlighedsrelateret problemstilling skal adresseres direkte og ikke blot ignoreres. Det kan være svært at afgøre for en leder eller kollega, hvor langt og hvornår man skal gå for at imødegå et problem mest konstruktivt.
De sidste ti minutter af mødet var Dan Boyter til stede. Sørn Strand-Jensen fra LAP gik lidt i detaljer med spørgsmålet om, hvordan en chef i Pressalit kunne få hjælp i tilfælde af en alvorlig psykisk sygdom. Dan Boyter forklarede, at betroede medarbejdere med en længere anciennitet, er så stort et aktiv for Pressalit, at det er i firmaets egen interesse, at man går meget langt for at fastholde medarbejderen i håbet om at få vedkommende tilbage til vedkommendes normale arbejdsopgaver. Men er sygefravæ- ret så højt, og fylder sygdommen så meget på arbejdspladsen, at det går ud over den daglige drift, vil det være nødvendigt at afslutte samarbejdet med den pågældende leder. Men Dan understregede, at det altid er den individuelle tilgang til den enkeltes sygdomstilfælde, der er bestemmende for indsatsen. Medarbejdere er forskellige, nogle er åbne om deres problemer, andre er mere lukkede. De sidstnævnte kan være sværere at bistå i en akut situation, de mere åbne medarbejdere derimod er ofte lettere, bl.a. i kraft af at man hos dem også tit har mulighed for at samarbejde med deres egen læge eller f.eks. psykiatrien i en åben dialog. Således anser Pressalit åbenhed i kontakten mellem ansat og leder som et vigtigt fundament i den daglige personalepleje i alle led af organisationen.
Ordforklaring
Brand: Dét, som virksomheden er kendt for eller som man forbinder med virksomheden. Insource: Når en arbejdsopgave bliver udført af personer i virksomheden Outsource: Når en arbejdsopgave bliver udført af personer uden for virksomheden. For eksempel af et andet firma.